Historik

Enköpings Kammarkör fram till idag

Kören har varit mycket aktiv sedan den bildades 1968. Här följer ett axplock av milstolpar och aktiviteter som vi har hunnit med under årens lopp:

2019 – Vi åker på återbesök till vänkören Cantata i Niepolomice, Polen, för att fira deras 25-årsjubileum.

2018 – Enköpings Kammarkör firar 50 år med fyra jubileumskonserter under året och jubileumsfest för alla nuvarande och tidigare medlemmar den 20 oktober. Läs mer om jubileumsåret.

2017 – Uppladdning inför jubileumsåret 2018! Kören deltagande i frukostmötet God Morgon Enköping den 15 november blir startskottet för marknadsföringen av året. I maj blir det pop- och rockkonserten ”Granit & Morän” med Magnus Ludwigsson och Petra Wahlgren med tolkningar av kända svenska hitlåtar.

Premiär för kören att sjunga under Trädgårdsdagen den 2 september. Tidigt julkonsert den 9 december med såväl välkända klassiker som modernare jul- och vinterlåtar, tillsammans med Anders Bromander vid pianot och Stefan Palmfjord på slagverk. Det blir på det hela en härlig, glittrande konsert.

2016  Ett i högsta grad internationellt år för kören, där vi i juli åker på körresa till Portugal. Vi hinner med både några dagar i Lissabon, körutbyte och uppskattat framträdande på körfestival i Montemor-o-Novo.

I september är det dags att välkomna vår polska vänkör, som vi träffade 2013 i Niepolomice, till Enköping. Ett lyckat återbesök, där den polska kören gör flera bejublade framträdanden i Enköping och Uppsala. Andra satsningar  är vårkonserten ”KOM!” samt julkonserten ”Allt för den ljusa stjärna”med folkliga förtecken.

2015 – Körens största satsning genom tiderna äger rum: ”Carmina Burana” i Idrottshuset i Enköping och Uppsala Konsert & Kongress, utsålt och stående ovationer. Projektet genomförs tillsammans Peter Melins andra körer Vindhemskören och Vokalensemblen Uppslaget samt Uppsala Blåsarsinfonietta. Även Uppsala domkyrkas flickkör deltar samt solisterna Karin Ingebäck (sopran) och Olle Persson (baryton).

2014 – Duke Ellingtons ”Sacred Concert” framförs i Vårfrukyrkan tillsammans med sångerskan Margareta Bengtson samt kapellmästare Ulf Johansson Werre med sitt Uppsala University Jazz Orchestra.

Året avslutas med julkonsert i Vårfrukyrkan med Anna Bäcklund som gästsolist samt Anders och Vilhelm Bromander på piano respektive kontrabas. Axplock av andra uppträdanden: sång under nationaldagen i Skolparken, delar av kören deltar i juni i arrangemanget ”Chorus Night” på Dalhallas scen och deltar i invigningen av kommunens kulturvecka Höstglöd i oktober.

2013 – Kören firar 45 år som kör och 25 år med Peter Melin som dirigent. I maj framförs ”All Shook Up!” för två fullsatta hus på Kulturhuset Joar. Det gör vi tillsammans med Sveriges bästa Elvistolkare – Henrik Åberg – samt kapellmästaren Magnus Ludwigsson och hans band Shake, Rattle and Rolls.

I september åker kören till Enköpings vänort Niepolomice i Polen. I Polen passar vi passar på att också sjunga i Maria-katedralen i Krakow. Strax efter hemkomsten ges en konsert med Polen-repertoaren i Tillinge kyrka. Året avslutas med jubeljulkonsert: Benjamin Brittens ”A Ceremony of Carols” och våra vackraste julsånger. Gästsolist är Adele Veronika Halten på harpa.

2012 – Pingstaftonskonsert ”I hänryckningens tid” – en musikalisk resa i tid och rum genomförs tillsammans Vegasextetten. Händels ”Messias” framförs den första advent i Vårfrukyrkan tillsammans med Camerata Vocalis och Vårfrukyrkokören – en körmanifestation med över 100 sångare. Julkonserten ”Tusen juleljus” blir en publiksuccé med sing-a-long i de mest kända julsångerna och bejublade insatser av körens egna duktiga solister.

2011 – Uppför i slutet av maj ”Förklädd Gud” tillsammans med Vokalensemblen Uppslaget i Vårfrukyrkan i Enköping och Missionskyrkan i Uppsala. Höstkonserten ”All You Need Is Love” ges tillsammans med Kulturskolans kör Voices of Joy och i december framförs ”Juloratoriet” del I–III av Bach tillsammans med Camerata Vocalis.

2010 – Fantastisk körresa över Kristi himmelsfärdshelgen till vår italienska vänkör Progetto Musica i Biella i norra Italien. Deltar i det svenska uruppförandet av ”The Queen Symphony” på UKK, Uppsala Konsert & Kongress.

2008 – Operagala på Ekolsunds slott i samband med körens 40-årsjubileum.

2005 – Konserten ”Körjazz på Klara” går av stapeln med gästmusikerna Anders Bromander och Tommy Jansson.

2000 – Releasekonsert i Vårfrukyrkan av vår cd ”Stjärneljus, änglaljus”.

1997 – Julkonsert med Carola Häggkvist (då Sögaard) och pianisten Per-Erik Hallin.

1993 – Musikalshow ”Tänk på mig” med musik ur ”Chess”, ”Phantom of the Opera” och ”Les Misérables” uppförs på Joar Blå i Enköping.

1991 – Körresa till vänorten Jögeva i Estland.

1988 – Vid körens 20-årsjubileum tar vår dirigent Kristina Lunds nyutbildade elev Peter Melin över ledningen av kören av en ren slump, vilket visar sig vara ett riktigt lyckokast.

1982 – Taktpinnen lämnas vidare från Stefan Parkman till Kristina Lund, som under sin tid för in familjekonserter med olika teman, något som särskilt barnen uppskattar.

1979 – Stefan Parkman tar över efter Stig Eklund som ledare för kören under några inspirerande år. I dag innehar han Eric Ericsson-professuren i kördirigering vid Uppsala universitet.

1976 – Körresa till Polen med besök bland annat i Chopins födelsehem.

1968 – Enköpings Kammarkör grundas av musikprofilen Stig Eklund, som med sin självklara ledarroll etablerar oss som en kör med blandad och spännande repertoar där alla får möjlighet att utvecklas.