Press

Johan Rabaeus reciterar ”Förklädd Gud” i Enköping och Uppsala
2011-05-16

Den 28 och 29 maj uppförs den av många så älskade lyriska sviten Förklädd Gud i Vårfrukyrkan i Enköping och Uppsala Missionskyrka. Verket framförs av en jättekör med 80-talet sångare under ledning av dirigent Peter Melin, som sammanfört två av sina körer: Enköpings Kammarkör och Vokalensemblen Uppslaget. Recitatör är Dramatenskådespelaren Johan Rabaeus.

– Johan Rabaeus är en genuin och folkkär skådespelare som är välkänd från såväl teater som film. Vi är mycket glada över att få samarbeta med honom, säger Peter Melin.

I konserten medverkar också Aros Kammarensemble, Anna Eklund Tarantino (sopran), Jonas Bergström (baryton), Therese Badman Stenius (mezzosopran) och Anna Kroeker (konsertmästare). Programmet inleds med sviten Feel the Spirit, välkända negro spirituals arrangerade av britten John Rutter för mezzosopran, blandad kör och orkester.

Förklädd Gud tonsattes i skuggan av andra världskriget av Lars-Erik Larsson. Texten kommer från Hjalmar Gullbergs diktsamling Kärlek i det tjugonde seklet. Verket skapades ursprungligen för radio och uruppfördes den 1 april 1940 i Sveriges Radio där båda var anställda.

Det är fjärde gången som de båda körerna samarbetar. Första gången var redan 1993 då Bachs Juloratorium framfördes. Senast var i höstas då körerna medverkade vid det svenska uruppförandet av The Queen Symphony tillsammans med stor orkester, dansare och solister i Uppsala Konsert & Kongress. Nu laddar Peter Melin inför de två kommande konserterna:

– Det är fantastiskt roligt att få framföra detta. Jag hoppas att en stor publik kommer för att lyssna och njuta av den vackra texten och musiken i Förklädd Gud och dras med i den uttrycksfulla Feel the Spirit.

Kontakt för mer information:
Peter Melin, dirigent, mobil: 070-692 55 94.
Anne Nilsson, Enköpings Kammarkör, mobil: 070-517 38 76.
Inger Hammer, Vokalensemblen Uppslaget, mobil: 073-439 50 93.

Om körerna:
Enköpings Kammarkör är en blandad kör som består av ett 40-tal sångare. Repertoaren är omväxlande – från folkvisor, pop och rock till gospel, gregorianskt och opera. Kören grundades 1968 och leds sedan mer än 20 år av dirigenten Peter Melin.

Vokalensemblen Uppslaget bildades 1984 av en liten grupp sångare som lämnat studentlivet i Uppsala. Efter ett par år tog Peter Melin över kören som därefter successivt vuxit och i dag består av fyrtio sångare. Repertoaren omfattar såväl sakral musik som jazz, folkmusik och pop.