Carmina Burana

Storslaget, vackert, livsbejakande! Carl Orffs praktverk lämnar ingen oberörd. En fysisk upplevelse utlovas i denna manifestation – på scenen står över 200 personer: Enköpings Kammarkör, Vindhemskören, Vokalensemblen Uppslaget, Uppsala Blåsarsinfonietta och Uppsala domkyrkas flickkör.

Olle Persson 07Karin Ingeback 6604 liten-4PeterM copy-cropped

Baryton: Olle Persson  Sopran: Karin Ingebäck   Dirigent: Peter Melin

Lördag 14 mars, kl 18:00, Idrottshuset Enköping
200 kr, förköp Gestbloms Bokhandel, Johanssons Kök & Present och Eventbrite.com

Söndag 15 mars, kl 18:00, Stora Salen Uppsala Konsert och Kongress
Biljetter via Ticnet, 250 kr, med UNT-kort 200 kr

Insläppet börjar cirka 60 minuter innan konsertens start.

VARMT TACK TILL VÅRA HUVUDSPONSORER:

440-BraBilblue-cmyk copyegra 4färgHusikens Hus Vänner logo PMS liten vekt

OCH TILL VÅR SPONSOR:

kulturnamnden_farg copy

Carmina Burana är skrivet för kör och orkester med texter hämtade ur dikter från 1100- och 1200-talen som hittades nedtecknade i en tysk medeltida handskrift. I Carl Orffs tonsättning blev detta den mest varierade och märkvärdiga samling av medeltida poesi som tonsatts. Den spänner över satir, parodi, kärlekssånger, vårsånger, naturlyrik och hängiven religiositet. Verket är Carls Orffs mest kända och räknas även som hans genombrott.

Olle Persson, barytonsolist, tillhör sedan många år de mest efterfrågade och engagerade svenska sångsolisterna i sin genre. Han har medverkat i en mängd uppsättningar på bland annat Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Malmö Opera, Drottningholmsteatern, Folkoperan, Norrlandsoperan och på snart sagt alla betydande scener i Norden.

Karin Ingebäck, sopransolist, tillhör Sveriges ledande lyriska sopraner. Hon har bland annat framträtt på Berwaldhallen, Stockholms konserthus, Göteborgs konserthus, La Monnaie i Bryssel, Kungliga Operan, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Musikteatern i Värmland och Drottningholm.

Peter Melin är utbildad musikpedagog med examen från Stockholms musikpedagogiska institut, SMI. Till vardags arbetar Peter som musikpedagog i Gottsunda kyrka. Han är även körledare för Enköpings Kammarkör, Vindhemskören och Vokalensemblen Uppslaget.

Uppsala domkyrkas flickkör är en kör för diskantröster. Sångarnas ålder är 8-25 år och kören är uppdelad i tre åldersgrupper. Kören grundades under 60-talet och har idag en blandad repertoar av både klassisk och profan musik. Körens dirigent är sedan 2003 Margareta Raab.

Uppsättningen är ett samarbete mellan Enköpings Kammarkör, Vindhemskören, Vokalensemblen Uppslaget och Uppsala Blåsarsinfonietta. Tre körer som alla leds av Peter Melin och som ofta samarbetar i större verk. Uppsala Blåsarsinfonietta bildades år 2000 av unga blåsmusikentusiaster som ville framföra originalmusik för blåsorkester. Idag är de en uppskattad del av musiklivet i Uppsala och välkända för publiken.

CBbild-ram